Nederland; Vlieland 2017

In het staartje van een juni storm stappen we de veerboot op voor een lang weekend uitwaaien op Waddeneiland Vlieland, we beklimmen een van de kleinste vuurtorens van Nederland, bezoeken de grootste zandvlakte van Noord-Europa, zien zeehonden, fietsen met tegenwind langs de duinen en vliegeren op een van de meest schitterende stranden van Nederland. Kijk mee met dit fotoverslag.

Van Harlingen naar Vlieland

Het regent en het stormt als we over de Afsluitdijk naar Harlingen rijden. Op de parkeerplaats is het beredruk vanwege alle bezoekers van Oerol op Terschelling en samen met hen staan we in de stromende regen op de pendelbus naar de haven te wachten. Daar warmen we ons op met een bak koffie en warme choco voor we aan boord stappen van de MS Vlieland. Als we anderhalf uur later aankomen regent het nog steeds, dat je-krijgt-al-een-vakantiegevoel-op-de-boot is daarom een beetje langs ons heengegaan.

De rode kabouter van Vlieland

Na nog een opwarm koffie in een gezellig koffiehuisje in de Dorpstraat houdt het langzaam op met regenen. We halen onze huurfietsen op in de haven en rijden naar de Vuurboetsduin, het hoogste punt van het eiland. Hier bovenop de duin staat de kleine rode Kabouter, een vuurtoren met een vriendelijke vuurtorenwachter en een schitterend uitzicht over het hele eiland. We zien het kleine dorp Oost Vlieland, de Waddenzee en de Noordzee. Ook vanaf deze hoogte ziet het eiland er heerlijk overzichtelijk uit.

Boshuisje vlakbij het strand

Aan het einde van de middag breekt de zon door en wordt het echt prachtig stralend weer. We trekken in ons kleine boshuisje aan de rand van camping Stortemelk en steken dan een paar honderd meter verderop de duinen door om uit te komen op een gigantisch breed strand. Helemaal leeg en zo mooi dat ik even bovenop de duinpan blijf staan met mijn mond open.

Vliehors

Na een relaxte ochtend met een ontbijt op het terras van ons boshuisje fietsen we naar het strand een paar kilometer verderop voor een tocht met de Vliehors Express. Een gele monstertruck brengt ons over het strand, vlak langs de branding, naar het meest westelijke punt van het eiland. Hier vinden we de grootste zandvlakte van Noord Europa: de Vliehors.  Doordeweeks voornamelijk een oefenterrein voor het leger, in het weekend toegankelijk voor bezoekers. Het is een plek met een enorme wijdsheid, zand, zand en nog eens zand. De Waddenzee met zijn zeehonden links van ons en de Noordzee rechts, daartussen helder uitzicht op de vuurtoren van Texel; een prachtige plek. Maar ook een plek waar je zo maar eens aan kan spoelen als je schipbreuk lijdt, daarom staat hier al jaren het drenkelingenhuisje. Bij verwacht noodweer wordt het nog steeds gebruikt om drenkelingen een toevlucht te bieden, maar voor bezoekers is het nu ook ingericht als juttersmuseum. Binnen en buiten is een verzameling van de meest bijzondere vondsten van de zee te vinden; van spenen tot kunstgebitten, het spoelt er allemaal aan.

Oost Vlieland

Aan het eind van de middag verkennen we het kleine dorp Oost-Vlieland, we genieten van een lekker drankje op een terras in de dorpsstraat waar het hele eiland aan je voorbij komt. Ook maken we even wat tijd vrij voor het museum Tromp’s Huys; een prachtig klein museum met veel zorg en aandacht onderhouden. Na een fijn bord kibbeling in de haven gaan we weer terug naar het strand om met opgestroopte broekspijpen door de branding te rennen tot we de zon in de zee zien zakken.

BewarenBewaren

Strand!

Ook op een hele fraaie zonnige en zomers warme zondag is het nog steeds bijzonder rustig op het prachtige Noordzee strand. We spreiden onze handdoeken uit en vermaken ons met het zoeken naar schelpen, zwemmen in zee en wandelen langs de kust. De vlieger die we speciaal uit Amsterdam meegenomen heeft gaat goed de lucht in hier. In de middag nemen we nog even een duik in het openbare zwembad van het eiland voor we op zoek gaan naar een lekker maaltijd, ook maar weer aan het strand.

De paden op

Onze laatste dag alweer. Voor we aan het eind van de dag de boot terug naar Harlingen pakken stappen we nog eens goed op de pendalen van onze huurfietsen, en wat zijn we blij dat we voor elektrische fietsen gekozen hebben, want het waait bijzonder hard vandaag. Onze route voert ons weer westwaarts, eerst door het hart van het eiland waar we in een mooi heide landschap een aantal Geocaches zoeken en vinden. Via de weg  door de duinen van het Noordzee strand trappen we verder en zelfs met deze fietsen is het nog afzien in de constante tegenwind, ik voel mee met de vele fietsers die we in de berm zien zitten uitpuffen. Bij het Posthuys lunchen we op het terras voor we weer langs de Waddenkust terug rijden naar Oost Vlieland. Een mooie route door bossen en langs de kust waar we veel trekvogels spotten. Ook hier zoeken en vinden we een paar Geocaches die ons naar hele bijzonder plekken leiden waar we anders niet gekomen waren.

Vlak voor de veerboot vertrek leveren we onze fietsen in en stappen we aan boord om weer terug te gaan naar het vasteland. We kijken terug op een zeer geslaagde trip naar Vlieland; een eiland om zeker een keer terug te komen.

Onze trip:

Vooraf een parkeerplaats reserveren in Harlingen ging niet meer vanwege de Oerol drukte, maar bij Tsjerk Hiddes is er altijd plaats, vanaf hier pakken we de pendelbus naar de haven. De overtocht met rederij Doeksen hadden we uiteraard vooraf al gereserveerd en in ca 1,5 uur zijn we op Vlieland. Via Camping Stortemelk hebben we hier een gloednieuw en heel gaaf boshuisje geboekt. Deze liggen, de naam doet het al vermoeden, in het bos aan de rand van de camping die op z’n beurt weer in de duinen ligt; dus het prachtige strand is op een steenworp afstand. Bij deze reservering hoort ook onbeperkt toegang tot het Flidunen zwembad op nog geen 5 min fietsen. En die hebben we weer gehuurd bij Jan van Vlieland, alle drie de fietsverhuur bedrijven zitten niet ver van de veerhaven; maar deze spant de kroon: je rolt er bijna binnen als je van de boot afstapt.

Tips:

Ga naar Vlieland, het is geweldig 🙂

Heerlijke koffie, cranberry cheescake, worteltaart en meer serveren ze bij Leut in de Dorpsstraat, en ze zijn er nog bijzonder vriendelijk ook.

’t Badhuys; de enige strandtent die het eiland rijk is hoort bij en ligt naast het WestCord hotel. Helemaal gerenoveerd en strakker dan de gemiddelde tent op Vlieland, met een heerlijk groot terras aan zee. Men serveert er van alles, van zeewier ravioli tot een simpele tosti.

Het Geuzennest; als de zon schijnt zit je er heerlijk op het grote terras aan de Waddenzee net naast de veerhaven. Binnen is alles in nautische sferen en hebben ze een grote collectie spellen. Vraag naar de kaart met de plates, hier vind je smakelijke eenvoudige maaltijden voor een hele goede prijs.

Check openingstijden, van de vuurtoren tot het zwembad: bijna alles in Vlieland kent hele specifieke openingstijden. Het loont de moeite om vooraf al een beetje te bedenken wat je wanneer wilt gaan doen, anders kun je voor een dichte deur staan.

Geocaching! Als je er nog nooit van gehoord hebt: schatzoeken in de 21e eeuw, met een app. De beloning is geen goud maar het brengt je vaak wel op plekken waar je anders niet terecht zou zijn gekomen. Voor mij is het een mooie manier om mijn reisgenoten enthousiast te krijgen voor een fiets- of wandeltocht door de natuur 🙂