Duitsland, Oostenrijk en Italië 2018

In augustus 2018 stappen we in de auto voor een Europese roadtrip door Duitsland, Oostenrijk en Italië. In het prachtige Rothenburg ob der Tauber wandelen we over de stadsmuren, we spelen de hele dag in het Playmobil Funpark, in Oostenrijk glijden we een zoutmijn in en verkennen we het prachtige Salzburg. In Italië rijden we rond het Gardameer en kijken we vanaf de griezelterrassen de oneindige diepte in. We blijven nog even in Italië in Zuid Tirol, al voelt het meer als Oostenrijk. Onze laatste nachten in Beieren gaan we op bezoek bij de prookjesachtige kastelen van Ludwig II in Schwangau en zoeven we over de achtbanen van Legoland voor we weer in de auto stappen op weg terug naar Nederland. Kijk mee met dit fotoverslag:

Zuurkool en worst in Rothenburg ob der Tauber – Duitsland

Rothenburg ob der Tauber aan de romantische strasse voldoet helemaal aan het ideale plaatje van een Duits stadje. Er zijn prachtige vakwerkhuizen, sfeervolle pleinen met fonteinen en het ruikt er naar zuurkool. Via de bijzondere overdekte stadsmuren werpen we een eerste blik op Rothenburg. Eenmaal in de stad slenteren we door de kleurrijke straten en verbazen we ons over de prachtige uithangborden van de winkels, hotels en restaurants. Er zijn opvallend veel speelgoedwinkels met prachtig speelgoed, maar je kunt er ook goed terecht voor een nieuwe koekoeksklok, een beierse bierpul of traditionele kerstversiering. Het is hartje zomer en snikheet, gelukkig is er net buiten het centrum een mooi buitenbad waar we de middag afkoelen. Rothenburg is een verbazingwekkend leuk stadje om de vakantie te beginnen!

Fun in Playmobil Funpark – Duitsland

Playmobil Funpark is een feest der herkenning, al het bekende Playmobil speelgoed maar dan levensgroot! Het bekende ridderkasteel staat er, maar nu kunnen we er zelf inklimmen. Ook het piratenschip is er en hoe gaaf is het dat we daar nu zelf aan het roer kunnen staan. Toevallig komen we er bekenden tegen en hebben we samen een geweldig leuke dag in dit sympathieke park.

Rodelen en zwemmen in Fuschl am See – Oostenrijk

Glooiende heuvels rond een azuurblauw meer aan de voet van een paar indrukwekkende bergen; de omgeving van Fuschl am See is prachtig. We genieten hier van een paar relaxte middagen op het strand aan het heldere water van het mooie meer. Iets de berg op stappen we in een rodelbaan om in een piepklein karretje met een noodvaart de berg af te roetsen. In de avond eten we heerlijke schnitzels en ander specialiteiten uit de Alpen bij traditionele restaurants in Fuschl en St Gilgen.

Zo veel te doen in het geweldige Salzburg – Oostenrijk

Wat een prachtige stad: Salzburg! Er is eigenlijk veel te veel te zien voor een dag, maar we proberen het toch. Bij het mooie Schloss Mirabell beginnen we, hier speelden Mozart met zijn zus Nannerl de sterren van de hemel en liepen de kinderen von Trapp zingend door de tuinen. Als we de rivier overgestoken zijn over een brug die bijna bezwijkt onder de hangslotjes wandelen we de Getreidegasse in. Op alle gevels prijken rijk versierde uithangborden, zelfs de McDonalds heeft er een. Tussen de mooie panden door zijn er veel doorkijkjes naar passages en hofjes. Op nummer 9 kunnen we een pand van binnen bekijken: dit is het geboortehuis van Wolfgang Amadeus Mozart. Het geeft ons een mooi kijkje achter de gevels van Salzburg en leert ons veel meer over een van de bekendste burgers van de stad. Op een klein binnenplein lunchen we op het terras voor we weer verder wandelen naar de indrukwekkende dom. Op het plein voor de kerk is er een gezellig markt. Even verderop wandelen we alweer een prachtig plein op; het Residenzplatz waar paardenkoetsen klaar staan om de toeristen door de stad te leiden. Vanaf hier zien we Mozart al staan op zijn eigen Mozartplatz. En nu we het toch over Mozart hebben; de Mozart kugels smaken ook prima! Via de gouden bol op het Kapitelplatz wandelen we naar de Festungsbahn, een funiculaire die ons de berg op brengt. Hier smaakt de koffie extra goed op het terras met schitterend uitzicht over Salzurg terwijl een fris briesje ons verkoelt. Het HohenSalzburg fort hier op de berg hebben we al bijna de hele dag kunnen zien vanuit de stad. Nu wandelen we naar binnen en zien we pas hoe gigantisch groot het is. Eenmaal beneden stappen we de Peterfriedshof op; want zelfs de begraafplaatsen zijn hier zo mooi dat ze een bezoek waard zijn. Ook hier is deels een belangrijke scene van de Sound of Music opgenomen. Gelukkig hebben we ondanks de hitte nog wat puf over voor een bezoekje aan het Natur museum; er is hier veel te zien en te doen. Er zijn dinosauriers, aquaria vol vissen en allerlei leerzame leuke toestellen. Maar dan beginnen we toch echt onze voeten te voelen, die geven we weer even wat rust bij een ander hoogtepunt. Een grote lift brengt ons de mönchsberg op waar Maik het Museum der Moderne binnenwandelt en Robin en ik alvast een nieuw drankje testen op het terras van M32. Vanaf hier is het uitzicht op deze stad toch wel het allerbest. Wat een geweldige stad!

Nat worden in Schloss Hellbrunn – Oostenrijk

De volgende dag rijden we weer richting Salzburg, iets buiten het centrum ligt het plezierpaleis van Markus Sittikus, de prins-bischop van Salzburg. Hij heeft dit paleis in 1612 laten bouwen om feesten te geven en indruk te maken op zijn gasten die hier graag kwamen logeren. Indruk maakte hij vooral met de wasserspiele in tuin. Voor onze toer daar begint hebben we tijd om het mooie barokke paleis van binnen te bewonderen, er hangt prachtige kunst en er is zelfs een opgezette eenhoorn te bewonderen. Dan is het tijd om de tuinen te bezoeken. Het is een snikhete dag dus we zijn vandaag niet bang om nat te worden en nat worden we! Net als de gasten van de prins-bisschop meer dan 400 jaar geleden nemen we  plaats rond een grote stenen tafel,  als onze gids zeker weet dat iedereen goed zit zet ze zo onopvallend mogelijk een schakel om en komt het water uit de kruk, uit de tafel, uit de grond, overal vandaan. We gieren het uit van de lol. De rest van de toer vliegt het water nog vaker om onze oren en verbazen we ons over de pracht en praal van deze tuin in combinatie met de slimme waterverrassingen. Dit moet in de beginjaren van de tuin echt veel indruk gemaakt hebben.

In de park rond het schloss wacht ons nog een herinnering aan the Sound of Music: hier staat het originele glazen paviljoen waar twee romantische scenes uit de film opgenomen zijn. Wij wanen ons even Franz en Liesl hier.

Diep onder de grond bij de Saltzwelten in Hallein – Oostenrijk

Salzburg heet niet voor niet Salzburg, de stad is rijk geworden door zout. En dat zout werd gewonnen in diverse zoutmijnen in de omgeving van de stad. Tegenwoordig zijn deze mijnen niet meer in gebruik en worden er rondleidingen georganiseerd. En dat is waar wij aan mee doen op een hele regenachtige dag. Met hele charmante beschermende kleding aan rijden we met een treintje honderden meters de mijn in. Door smalle gangen met weinig licht volgen we onze gids die ons verteld over het leven in de mijnen. We wandelen ondergronds zelfs even een stukje over Duits grondgebied, de grenzen zijn zelfs op honderden meters onder de grond goed aangegeven. Ook zijn er onderweg een aantal films te zien die vertellen over de geschiedenis van de mijnen en het zoutwinning proces. Een belangrijke rol in dit proces was het gebruik van water waar ondergrondse meren mee gecreëerd werden, met een boot varen we over een van deze water; in het donker onder een laag plafond van de berg boven ons en met spannende lichteffecten. Het gaafste deel van de rondleiding zijn de glijbanen, twee keer mogen we net als de mijnwerkers vroeger tientallen meters over een houten glijbaan naar beneden rutschen. Het gaat supersnel en is bijzonder leuk!

Zon, zwembad en heerlijk eten aan Lago di Garda – Italië

Aan het Gardameer; een prachtig meer in het Noorden van Italië, logeren we in een caravan op een gezellig camping nabij Manerba. Vanaf ons terras hebben we schitterend uitzicht over het meer, en op de camping is veel te doen. Overdag zijn we veel bij het zwembad of op het strand te vinden. In de avond proberen we de heerlijke Italiaanse keuken uit in een van de verschillende mooie en sfeervolle stadjes rond het meer. Uiteraard maken we ook een paar uitstapjes rond het meer om wat meer van de prachtige omgeving te zien.

De mooie dorpen Sirmione en Peschiera – Gardameer, Italië

Een van bekendste stadjes aan het Gardameer is Sirmione, en terecht. Het is een bijzonder mooi plaatsje waar je het oude centrum in wandelt over de loopbrug van het oude kasteel. Via de panoramaweg langs het strand wandelen we over het schiereiland waar Sirmione op gebouwd is, er zijn mooie stranden, een paar leuke geocaches en een charmant kerkje. Eenmaal terug in het oude centrum is het inmiddels een stuk drukker, we kopen een souvenir in een van de vele souvenirwinkels en ook voor een Italiaans ijsje is er aan keuze geen gebrek.

Voor de lunch rijden we wat verder door naar Peschiera, alweer zo’n charmant Italiaans stadje. Deze heeft zelfs een paar indrukwekkende stadsmuren.

Door de Brasa schlucht en de griezelterrassen van Pieve –  Gardameer, Italië

De route door de Brasa Schlucht omhoog naar Pieve die Tremosine schijnt terug te zien te zijn in de James Bond film Quantum of Solace en wat goed genoeg is voor James Bond, is goed genoeg voor ons. Met de auto rijden we langs de westkust omhoog richting Tremosine. Een drukke route met veel tunnels door mooie steden langs het meer. De Brasa Schlucht vinden we aan een smalle weg die tegen de berg omhoog slingert. Er is sinds een paar jaar een stoplicht die maakt het nu een stuk veiliger om door de tunnels en over de smalle weg dit stuk door de bergen te rijden, veel plekken zijn namelijk maar breed genoeg voor een auto. Eenmaal boven nemen we koffie met taart op een van de zogenaamde griezelterrassen, en griezelig is het uitzicht vanaf het uitstekende balkon best wel. Zo’n driehonderd meter kijken we de diepte in naar de route die wij slingerend afgelegd hebben. In het charmant dorp Pieve slenteren we door smalle straatjes en vinden we nog een griezelterras, ook hier is het uitzicht niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Op de terugweg naar beneden is aardig druk, we staan veel stil om te wachten op auto’s die centimeter voor centimeter langs de bergwand navigeren zodat een tegenligger weer kan passeren. Voor sommige echt een zenuwslopend ritje.

Door de bergen naar Alto Adige – Italië

Het is een prachtige rit van het Gardameer naar Merano in Süd Tirol over binnenwegen dwars door de Alpen. We rijden pal langs het bijzonder mooie Idro meer en over hoge bergpassen door kleine dorpjes en zien regelmatig indrukwekkende kastelen. Bijna overal is er schitterend uitzicht op de toppen van de Alpen, we oh-en en ah-en wat af. Al binnen een uur van het Gardameer lijkt de omgeving steeds minder Italiaans. De typisch Italiaanse huizen met pleisterwerk in zachte kleuren maken plaats voor huizen met houten balkons vol geraniums en daken die gemaakt zijn om grote lagen sneeuw aan te kunnen. Maar we zijn toch echt nog in Italië. In het pittoreske Pinzolo stoppen we voor de lunch, het is een echt Alpendorp vol met wandelaars in verstandige kleding en naast de Italiaanse delicatessen zaken zijn er ook winkels vol met wollen sloffen, koekoeksklokken en traditionele wandelstokken. Bij een automaat tappen we wat verse melk, zo van de Alpenweiden bij ons in het glas!

Zuid Tirol – Italië

Alto Adige of Süd Tirol hoorde heel lang gewoon bij Oostenrijk, maar bij een bijzondere herverdeling na de eerste Wereldoorlog werd dit gebied aan Italië toegekend. Er is een hoop gebeurd sindsdien, maar het gebied is en blijft bij Italië horen terwijl het onmiskenbaar Oostenrijks toont en klinkt. In dit ietwat schizofrene gebied vol met wijn- en appelgaarden logeren we in een fijn appartement in Scena/Schenna met werkelijkwaar schitterend uitzicht op de bergen en de stad Meran. In de middag springen we in het zwembad met hetzelfde fantastische uitzicht als vanaf ons terras. In de avond verkennen we het charmante Thermen stadje Merano/Meran. Het is een prachtig gebied, maar het blijft wennen dat we in Italië zijn maar iedereen je in het Duits aanspreekt.

Rodelen en tokkelen op de berg bij Merano 2000 – Italië

Met een gondel reizen we tot grote hoogte naar Merano 2000; in de winter een skigebied, in de zomer een wandel- en recreatiegebied. We delen de gigantische gondel dan ook met heel veel wandelaars op stevige schoenen. Boven vermaken we ons bijzonder in een hele toffe speeltuin met een dubbele tokkelbaan. Maar er is gelukkig ook plaats en tijd voor onze Alpen-vakantie-hobby: rodelen. Bij Alpin Bob hebben ze toch wel de gaafste rodelwagentjes die we gezien hebben. Supersnel rutschen we zeker tien keer van de berg af. En dan zouden we nog bijna het uitzicht vergeten, koffie met een strudel lijkt wel beter te smaken als je vanaf het zonnige terras naar de prachtige bergen en dal beneden kijkt.

Vogels, vissen, bloemen en meer bij Trauttmansdorff – Italië

In Merano gaan we op bezoek bij Schloss Trauttmansdorff. Ooit verbleef de Oostenrijkse keizerin Sissi in dit slot als ze in Merano was om te kuren. Nu is er in het slot een museum gevestigd met een expositie over het toerisme in de Alpen, we leren er veel over het gebied waar we nu zelf al een paar dagen doorheen reizen. Er is ook een hoop te doen, we vergeten bijna waar we voor kwamen: de botanische tuinen. Rond het slot is een prachtige tuin met vijvers, promenades, paviljoens, dierenverblijven en ontelbare bloemen en planten uit alle windstreken aangelegd. Het is soms best klimmen, en ook hier zijn er een paar spannende terrassen. Het uitkijk platform van Matteo Thun lijkt wel een beetje op een reusachtige stalen bril die over de tuinen en het kasteel uit kijkt. Bij de voliere voeren we de papegaaien water en stappen we op nog uitkijk platform dat bijna zweeft boven de tuinen.

Sympathiek Schwangau – Duitsland

We zijn weer terug in Beieren, Duitsland. Net over de grens met Oostenrijk logeren we in het schattige Schwangau. Een piepklein dorp waar de koeien gewoon nog door het dorp lopen en mannen in lederhosen geen uitzondering zijn. Net buiten het dorp vind je een van de grootste attracties van Duitsland; de Köningsschlosser. Hier gaan wij ook op bezoek. Maar eerst voetballen we op het grote veld achter ons hotel met uitzicht op Neuschwanstein, zwemmen we met uitzicht op de bergen in het sympathieke buitenzwembad en gaan we natuurlijk weer een keer rodelen! Aan de voet van de tegelberg is een leuke speeltuin met een gave rodelbaan. Deze is niet zo spannend als die in Meran, dus mag Robin tot zijn grote plezier alleen in een karretje de berg af!

De prachtkastelen Hohenschwangau en Neuschwanstein – Duitsland

De Köningsschlosser zijn de twee beroemde kastelen van de Beierse vorsten Koning Maximiliaan II en zijn zoon Ludwig II. Beide vorsten lieten deze kastelen bouwen op de fundamenten van oude middeleeuwse kastelen met een geweldig uitzicht over de bergen en de meren. Al vroeg in de ochtend stappen we hier rond, eerst laten we ons door Schloss Hohenschwangau rondleiden. De koning en koningin hadden hier ieder hun eigen verdieping met slaap-, werk- woonkamer. Bij de slaapkamer van de koning zien we een klein deurtje verstopt in de beschilderde wand, we laten ons vertellen dat hierachter een geheime gang naar de slaapkamer van de koningin loopt.

Voor Neuschwanstein moeten we flink tegen de berg op klimmen. Onderweg zoeken en vinden we nog een geocache. Ook hier mogen we de binnenkant van dit indrukwekkende kasteel alleen met een rondleiding bekijken. Ludwig II had bij de bouw van Neuschwanstein een echt sprookjeskasteel voor ogen en dat is behoorlijk gelukt. Iedere ruimte in het kasteel is beschilderd of versierd met houtsnijwerken rond legendes en sages. Het is nogal een eclectisch geheel door alle stijlen die door elkaar gebruikt zijn, van byzantijns tot gotisch. Ludwig had ook duidelijk iets met zwanen, ze staan overal afgebeeld. Na afloop van de rondleiding klimmen we nog iets verder de brug op naar de Marienbrücke. Deze metalen brug is gebouwd over een smalle indrukwekkende kloof en vanaf hier is er heel mooi zicht op Neuschwanstein.

Met de achtbaan door Legoland – Duitsland

Onze laatste vakantiedag brengen we ook door in Beieren; in Legoland. In miniland staan de meest prachtige Lego bouwwerken, hele steden zijn hier nagebouwd. We zien zelfs Schloss Neuschwanstein helemaal opgetrokken uit duizenden Legosteentjes. Vanuit het grote kasteel gaan we met de Feuerdrache de achtbaan af. Bij Lego Ninjago zetten we een 3D bril op en rijden we met een karretje door Ninjago land terwijl we allerlei Lego slechteriken wegruimen. In Atlantis zien we Lego onderwater, de vissen zwemmen hier in hun aquaria tussen duikboten en duikers van Legostenen.

En dan is het over en uit; de vakantie zit erop. We rijden terug naar Nederland en kijken terug op een geweldige vakantie door Duitsland, Oostenrijk en Italië!