Thailand 2017

In augustus 2017 reizen we weer af naar ons favoriete vakantieland: Thailand! We starten in Hua Hin voor een paar relaxte dagen aan het strand, rijden dan met de huurauto verder zuidelijk waar we een pittige hike maken naar de prachtige Phra Nakhon cave in het Sam Roi Yot Nationaal park. In Prachuap Khiri Khan bezoeken we de avondmarkt vanwaar we verder langs de golfkust naar het zuiden afzakken en onderweg stille stranden en mooie tempels bezoeken. Over highway 4 door de jungle bereiken we het Khao Sok nationaal park waar we een avontuurlijke 2 daagse tocht maken naar het adembenemend mooie Cheow Lan stuwmeer.  De auto gaat daarna mee op de ferry naar Koh Samui. Hier relaxen we bij het strand en verkennen we de rustige kant van het eiland. De nachttrein brengt ons dan van Surat Thani terug naar Bangkok voor een paar laatste dagen in de hoofdstad.

Hua Hin

Het is een fijn weerzien met het Anantara Hua Hin, Alex de hotel papegaai begroet ons weer iedere ochtend bij het ontbijt en het zwembad is nog net zo fijn als we het ons van vorig jaar herinnerde. Het is geen straf om een paar dagen hier te blijven, bij het zwembad, aan de Tom Kha Kai voor lunch aan het strand en een cocktail bij de swim-up bar tijdens happy hour.

Helemaal happy in Hua Hin

In de avond verkennen we het gezellige Hua Hin. We eten heerlijke streetfood op de night market. Bij het hondencafe aaien we de lieve dieren, we eten de lekkerste seafood bij het Chao Lay restaurant op een pier in zee. Op vrijdagavond rijden we helemaal naar de andere kant van Hua Hin voor een bezoekje aan de Cicade weekendmarket. Hua Hin verveelt ons nog niet als startpunt van een vakantie.

Phraya Nakhon Cave

In een uur rijden we van Hua Hin naar het Khao Sam Roi Yot Nationaal Park. Hier stappen we op een van de vele longtailbootjes die een kort stukje varen naar de volgende baai waar het avontuur echt begint. Met natte voeten komen we aan op een paradijselijk mooi strand waar niets meer staat dan een paar kleine gebouwen van het Nationaal park beheer en een restaurant. We wandelen onder de pijnbomen door naar de rotsen en beginnen dan aan een klim steil omhoog, over rotsblokken en geimproviseerde trappen  klimmen we tegen de bergwand omhoog. Onderweg stoppen we even om uit te puffen en van het uitzicht over baai te genieten. Het is pittig, zeker in die hitte, maar het is ook zo de moeite waard als we eenmaal boven afdalen de eerste grot in. Via een smalle gang door de rotsen bereiken we de tweede kamer, en ja hoor: we zijn precies op tijd! Het zonlicht schijnt iedere dag ongeveer een uur lang door het gat in het plafond op het kleine tempeltje en dat is wat we nu zien. Wow, wat gaaf; deze gigantische grot, verstopt in de bergen.

Prachuap Kiri Khan

Eind van de middag komen we aan in het relaxte stadje Prachuap Kiri Khan, nog oververhit van de klim naar de grot springen we gelijk in het zwembad van ons hotel. Eenmaal afgekoeld gaan we het charmante plaatsje verkennen. En we boffen vandaag; er is een gezellig feest gaande in de straat achter ons hotel. Er zijn spelletjes te doen, er zijn optredens en er is uiteraard heel veel eten. In de avond eten we heerlijk verse seafood bij een restaurant aan de boulevard voor we door gaan naar de volgende markt; de wekelijkse night market bij de pier.

De volgende ochtend rijden we langs de kust naar Ao Noi waar we weer een klim omhoog maken naar een grot, een stuk minder intensief dan de dag ervoor, maar ook nu weer een prachtig uitzicht over de baai. Na een heerlijk bakje koffie vervolgen we onze road trip langs de kust naar het Zuiden.

Ban Krut

Voor we in Ban Krut op het mooie strand aanschuiven voor de lunch rijden we de berg op voor een bezoek aan de grote gouden Buddha en de mooie Wat Tang Sai. Deze tempel is gebouwd ter ere van het 50 jarige jubileum van koning Bhumibol. Het is een bijzondere tempel met veel glas in lood en diverse doorkijkjes met geweldig uitzicht op de de schitterende kust.

Verder naar het zuiden

We vervolgen onze trip naar het zuiden en logeren een nacht aan het ruige strand van Thung Wua Laen vlakbij Chumphon waar we zwemmen in het zwembad en een lange strandwandeling maken. De volgende dag reizen we verder over route 4 door de jungle naar het schitterende Khao Sok Nationaal Park. Hier is het behoorlijk slecht weer geweest de dagen voor wij aankomen. Een deel van de weg is hierdoor volledig weggeslagen zien we als we bijna bij onze eindbestemming zijn. Gelukkig mogen wij er als een van de eersten weer langs.

Khao Sok Nationaal Park

In Khao Sok is er gelukkig geen vuiltje aan de lucht. We logeren een nacht in een boomhut bij de ingang van het park voor we de volgende ochtend met een tour richting het nationale park gaan. We reizen in een leuke groep met twee andere Nederlandse gezinnen, allemaal jongens die een stuk ouder zijn dan Robin, maar hem gelijk als kleine broertje adopteren. Het drijvend kamp waar we logeren is meer dan basic; in de bamboe hut vinden we niet meer dan een oud matras op de vloer en een klamboe. Maar we komen hier ook niet voor de luxe akkomodatie, maar voor de schitterende natuur en die gaan we al gelijk in op een paar minuten varen van onze hut. Het einddoel van deze tocht door de jungle is een waterval. Het is een gave en pittige tocht, de grond is nat van de regen van de afgelopen dagen en voor we het weten zitten we van top tot teen onder de modder. Vaak waden we tot aan ons middel in het water en moeten we Robin optillen omdat hij anders koppie onder gaat. Maar wat is het gaaf, ook junior heeft het bijzonder naar zijn zin op deze avontuurlijke tocht met de hulp van zijn nieuwe grote vrienden. Terug bij de akkomodatie duiken we in het meer, waar we afkoelen en het modder van ons afspoelen. Aan het einde van de middag maken we een fijne boottocht over het meer, de zon zakt langzaam terwijl wij met een biertje achterover leunen.

Onze tweede en laatste dag in het prachtige Khao Sok gaan we weer het water op van het Cheow Lan stuwmeer om te genieten van de schitterende omgeving; groen begroeide karststenen bergen die boven het strak groene water uitkomen, oude dode bomen waarvan de toppen nog boven het water uitkomen.  We stappen met een lampje op ons hoofd een van de grotten in en manoeuvreren door de benauwde kleine ruimtes, als ik een giftige Huntsman spin zie lopen heb ik genoeg gelachen en zoek ik de frisse buitenlucht weer op. Voor de lunch zoeken we een rustig plekje aan wal waar we picknicken en nog een laatste keer gaan zwemmen in het heldere water voor we weer terug reizen naar de bewoonde wereld.

Tuben en dan op pad naar Koh Samui

Ook tijdens onze laatste activiteit in het Khao Sok nationaal park worden we nat, we gaan tuben! Langs de hoofdweg naar de ingang van het park stappen we de stromende rivier in en laten we ons in gigantische binnenbanden van een tractor de rivier afzakken. Gelukkig doen we dit niet alleen, een vriendelijke Thaise jongen is onze gids en die zorgt ervoor dat we bij elkaar blijven, de lastige rotspunten vermijden en op het juiste moment de stroomversnellingen paseren. Zo houden wij genoeg tijd over om om ons heen te kijken en vogels en waterslangen te spotten.

We rijden nogmaals over de 401 als we het park verlaten richting Surat Thani. Kilometers voorbij deze grote plaats gaan we bij Don Sak aan boord van een car ferry, het is een typisch Aziatisch gedoe met papieren, stickers, tickets en drie verschillende loketten voor we aan boord zijn. Maar dan gaan we; over de helder blauwe zee richting het mooie Samui.

Road trip over Koh Samui

Onze huurauto is meegegaan met de boot, dus we gaan hier de tweede dag mee op stap om het eiland te verkennen. Koh Samui is een druk eiland, maar als je goed zoekt zijn de rustige plekken nog prima te vinden. Langs de oostkust stoppen we bij een van de top attracties van het eiland: grandfather and grandmother rock. In het Nederlands de piemel- en spleet rots. En jawel, aan het eind van een laan vol met souvenir zaakjes vinden we een bijzonder druk bezochte rotspartij. En een daarvan lijkt inderdaad wat op een pielemans, voor de spleet moeten we iets meer fantasie hebben, maar ook grootmoeder is te zien. We rijden verder naar het zuiden over de drukke rondweg om het eiland en slaan af bij het mega grote beeld van Guan Yu. Bij deze Chinese tempel mag Robin overal wierook aansteken, bellen laten rinkelen en zelfs een rotje afsteken om de boze geesten weg te jagen. Van de Chinese tempel rijden we zo een moslim dorp in, goed te zien aan de kleding van de bewoners en de kleine moskeeën tussen de kokosnoot plantages. Lunchen doen we bij een aardige Engelsman aan het fijne strand van Thong Krut village. Het water is zo blauw dat het pijn doet aan onze ogen. Deze omgeving is echt zo anders dan het drukke Koh Samui, we rijden over smalle wegen tussen de palmbomen door. De weg delen met met brommers met zijspan en wat slenterende koeien. Op het strand van Taling Ngam vinden we een hele relaxte beachbar, we bestellen vruchten shakes en blijven hier de hele middag relaxen en spelletjes spelen.

Van de waterval naar het strand op Koh Samui

Het eiland kent een dicht begroeid binnenland met een flink aantal watervallen. Een daarvan gaan we de volgende dag bezoeken. Het is weer een flinke wandeling in de hitte door de dichte begroeiing omhoog, maar dat is natuurlijk half de lol. Als we na ruim een half uur zwetend en puffend aankomen zijn we zowaar de enige bezoekers. Het koude water is helemaal voor ons en koelt heerlijk af.  Terug onderaan de klim naar boven rusten we  uit met een fris drankje en een ijsje en stappen we daarna nog even de tempel daar binnen. Verderop aan de westkust vinden we op het Lipa Noi strand weer een hele relaxte beach bar aan een paradijselijk mooi lang zandstrand, we lunchen, relaxen en vermaken ons hier prima de rest van de middag.

Bophut Koh Samui

Onze standplaats op Samui is Bophut beach, een strand aan de noordkust van het eiland met uitzicht op Koh Pha Nang. Het is een fijne stek aan een mooi strand. Overdag liggen we lekker aan het strand bij het zwembad, lunchen doen we in een van de kleine restaurantjes verderop of bij de Thaise boot die iedere dag aan wal komt. Als we er zin in hebben pakken we een Thaise massage en ’s avonds lopen we over het strand naar het gezellige Fishermans Village. Bij het Hansar hotel valt het happy hour iedere avond samen met het vertonen van een animatiefilm op het strand.  Een goede start van de avond met onze voeten in het zand.

Big Buddha en Wat Plai Laem op Koh Samui

Aan het eind van ons verblijf bezoeken we nog twee schitterende tempels in het Noorden van het eiland. De Wat Plai Laem is een rustig complex aan een klein meer met enorme kleurrijke beelden. De weerspiegeling van de lotusbladen in het water is prachtig. Er is zoals altijd veel te doen; vissen voeren, bellen slaan en koffie drinken bij een klein zaakje op het tempelterrein. Bij de Big Buddha een paar kilometer verderop is het aanzienlijk drukker, dit is echt een van de grootste attracties van het eiland en dat is goed te zien aan de vele bezoekers en het grote aantal souvenir kramen. Maar het blijft een mooie plek met fraai uitzicht over de mooie tropische kust.

Back in Bangkok

Met de boot en de nachttrein reizen we van Koh Samui terug naar Bangkok waar we bij het Anantara Riverside een heerlijke plek vinden om te logeren. Met het hotel shuttle bootje en de sky train reizen we naar het MBK winkelcentrum. We gamen, gaan naar de film en nemen een chocolade fondue bij Swensens. Die avond steken we de rivier over en bezoeken we Asiatique waar we leuke dingen kopen en lekker eten.

Bangkok op de fiets

Onze laatste dag in Bangkok verkennen we de wijk Thonburi samen met Peach van the Other Side of Bangkok. Vanaf de Wat Arun fietsen we door de smalle stegen van de wijk, over kleine bruggetjes, tropische paden, tempelterreinen en dwars door de markt. We maken veel stops waar Pearl ons veel vertelt en vooral ook veel laat proeven. Het is een geweldig leuke wijk om op zo’n relaxte manier te verkennen en een geweldige afsluiting van onze trip.

Onze reis

Van Dusseldorf vliegen we met Emirates via Dubai naar Bangkok, twee vluchten van ieder ongeveer 6 uur met de geweldige A380. Op Suvarnhabumi airport  stappen we gelijk in een taxi naar Hua Hin. We logeren vijf nachten bij het Ananatara hotel net buiten het stadje. Een heel prettig hotel aan het strand met een (betaalde) shuttle bus naar het centrum van Hua Hin. Hier laten we de huurauto van Budget afleveren waarna we verder rijden naar het zuiden. In Prachuap Khiri Khan logeren we in het sfeerloze Hadthong hotel in het centrum van het stadje. Nog verder naar het zuiden logeren we in Thung Wua Laen bij het kleinschalige Nana Beach resort. Onze trip door het Khao Sok Nationaal Park begint en eindigt met een nacht in een boomhut bij Khao Sok Treehouse resort, via hen boeken we ook de tour. Wij kozen deze akkomodatie vanwege het zwembad, maar dat bleek steenkoud. Als je de zwembad wens laat varen zijn er hier leukere akkomdaties te vinden. Voor de boot naar Koh Samui zijn er meerdere mogelijkheden, wij kozen voor de autoferry van Seatran. Naar een leuke akkomodatie op Koh Samui hebben we lang moeten zoeken; we boekten vrij laat. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Ibis op Bophut beach. Eenvoudige kamers, en een zwembad dat net iets te klein is voor het aantal gasten. Maar verder een prima hotel, met een hele goede ligging direct aan het strand en met vriendelijke personeel. In Bangkok logeren we bij het Anantara Riverside, een prachtig hotel met een heel fijn zwembad, bijzonder uitgebreid ontbijt, een gratis shuttle boot naar de Sky Train en een prettig winkelcentrum nabij.

Tips

Vervoer onderweg in Thailand kun je vooraf boeken bij 12GOASIA, wij boekten hier de nachttrein en konden de kaartjes op het station ophalen. Prima geregeld.

Een fietstocht door Bangkok met Pearl van the Other Side of Bangkok is een absolute aanrader. Pearl weet de leukste plekjes te vinden, zorgt voor een goed tempo en een veilige route en laat je ook nog eens vanalles proeven onderweg.

Het loont zeer de moeite om de app Maps.me te downloaden, daar waar de navigatie van de auto ons af en toe in de steek liet, wist Maps altijd de weg. De app werkt offline, moet je wel vooraf even de Thailand kaarten downloaden

Heb je vragen over onze reis? Stuur gerust een berichtje.