Noord Griekenland 2018

In de meivakantie vliegen we naar Thessaloniki om vanaf daar de streken Dalmatië en Thesallië op het vasteland te verkennen. Aan de voet van de Olympos gaan we naar het strand van Leptokarya, bij Platamonas wanen we ons ridders in ons eigen kasteel, in Meteora verbazen ons over de schoonheid van de kloosters, in Pilion rijden we door de bergen naar het helderste water van Europa en als afsluiter dalen we in Vergina af naar de eeuwenoude ondergrondse tombes van de vader van Alexander de Grote. Kijk mee met dit fotoverslag:

Slenteren en smullen in Thessaloniki

Thessaloniki is aangename stad aan het water met veel terrassen, gezellige restaurantjes en bijzonder veel banketbakkerijen met de heerlijkste zoetigheden. We lunchen uitgebreid met uitzicht op de witte toren en de zee. Uiteraard beklimmen we die bekende witte toren om over de stad en het water uit te kijken. We slenteren langs de andere oudheden die door de rest van de stad verspreid staan en wandelen over de drukke overdekte markten.

Zwemmen in Leptokarya

Op de toppen van de Olympos ligt nog sneeuw terwijl wij aan de kust direct daaronder lekker op het strand liggen of in het zwembad zwemmen in het rustige badplaatsje Leptokarya.

Ons eigen kasteel in Platamonas

Langs de kust van de Egeïsche zee rijden we naar het zuiden waar we stoppen voor een bezoek aan Platamonas. Een groot kasteel dat bovenop een heuvel aan zee ligt. We klimmen omhoog naar de ingang door een veld van mooie veldbloemen. Binnen groeit inmiddels ook aardig wat, op de kasteelgronden staan tientallen olijfbomen tussen klavertjes en geurende bloemen. Wij wandelen er helemaal alleen tussendoor. Vanaf het kasteel is er een bijzonder mooi uitzicht over de kust met de besneeuwde toppen van de Olympos nog steeds op de achtergrond.

Machtig Meteora

Meteora maakt zoals we al verwacht hadden indruk. Het landschap met de grote rotsen is op zich al indrukwekkend, maar dat er op een aantal van die rotsen ook nog prachtige kloosters balanceren maakt het helemaal een magische plek. We bezoeken een aantal kloosters zoals de Agia Trias en de Grote Meteora. Om er te komen moeten we afdalen naar de basis van de rots en dan via trappen weer omhoog klimmen. De monniken hoeven dat niet te doen als zij een keer een boodschapje in het dorp willen doen, voor hen is er een kabelbaan die de kloof tussen het klooster en de weg overbrugt. Als we bij Agia Trias zijn zien we er zelfs een de oversteek maken, een geweldig gezicht. De kloosters zijn in veel gevallen eeuwenoud, maar prachtig onderhouden. In de kapellen in de kloosters zien we de meest prachtige iconen die van het plafond tot aan de vloer de muren vullen. Vanuit het pittoreske kleine dorp Kastraki maken we een wandeling tussen de rotsen door. Steil omhoog lopen we langs de mooie huizen van het dorp waar de waakhonden behoorlijk van zich laten horen. Eenmaal bij de rotsen aangekomen zien we waar we voor kwamen: een klein klooster tegen de rotswand aangebouwd. Het verhaal gaat dat een monnik zich hier teruggetrokken heeft om aan de constante stroom toeristen die de kloosters bezoeken te ontkomen.

Steentjes gooien in Chorto

Over een prachtige tolweg bereiken we het schiereiland Pilion in het zuiden van het vasteland. Over smalle wegen door de bergen en langs de kust bereiken we de zuidwest kust van het schiereiland waar we een fijn hotel vinden met uitzicht op zee. In de prachtige kleine baai van het hotel relaxen we op het strand, we gooien kiezels in zee en zoeken naar krabbetjes en andere zeedieren. Ernaast ligt het mooie dorpje Chorto waar we heerlijke verse vis eten. Ook de plaatselijk katten eten mee met de sardientjes die we over hebben.

Nog meer strand bij Agios Ioannes en Papa Nero Beach

Aan de oostkust van Pilion vinden we een klein en zeer aangenaam hotel met alweer uitzicht op zee. De enige andere gasten van het hotel blijken bij ons om de hoek te wonen en de komende drie dagen zijn we ineens de dikste vrienden. Samen genieten we van het zwembad met uitzicht en bezoeken we het mooie kiezelstrand van Papa Nero. In Agios Ioannis eten we uitgebreid en erg lekker in een van de vele restaurantjes aan de boulevard.

Mama Mia! in Damouchari

Het is een leuke wandeling de berg af naar het kleine haventje van Damachouri. We worden een taveerne in genomen om zelf uit de pannen te kiezen wat we willen eten vandaag. Ook laat de eigenaar ons trots de foto’s zien van de tijd dat de eerste Mama Mia film hier opgenomen werd, hij samen met Merel Streep in het haventje waar wij nu zijn. Iets verderop is weer zo’n mooie baai met bijzonder helder water. Het eten is er goed en de sfeer ook, dus in de avond komen we weer terug.

Eeuwenoude boom en afgebrokkelde bergwanden in Tsagarada

In het bergachtige binnenland van Pilion bezoeken we Tsagarada, hier staat een 1000 jaar oude Plataan op een aangenaam plein waar wij koffie drinken met uitzicht op de kerk en de boom waar Robin in probeert te klimmen. Terwijl we verder slingeren door de bergen hebben we steeds geweldig uitzicht op de kustlijn en de prachtigste baaien. Voor de baai van Fakistra moeten we wel even wat moeite doen, de weg erheen is heel slecht begaanbaar en het strand kunnen we uiteindelijk niet bereiken; een deel van de bergwand is over het pad naar beneden gegleden tijdens een flinke regenbui.

Het meest heldere zeewater in Chorefto

Onze laatste nacht in Pilion logeren we weer aan de Oostkust in Horefto. Een klein uitgestrekt dorp aan een schitterende baai. Het water is er weer zo ontzettend helder, je kunt niet anders dan erin springen.

Eeuwen onder de grond in Vergina

We verlaten Pilion en rijden weer het binnenland in. Het is een pittige rit, als we de bergen inrijden begint het flink te regenen en soms zien we geen hand voor ogen. Hoe hoog we zijn zien we goed als we onder de liften van het ski gebied doorrijden.

Als we door het heuvelachtige landschap aankomen in Vergina is het zeker 10 graden kouder dan toen we die ochtend op het terras met uitzicht op zee ons ontbijtje aten. Het is niet erg, we komen hier om onder de grond te gaan. Als je buiten de grafheuvel staat heb je geen idee wat voor rijke schatten hier onder de grond gevonden zijn. Hier heeft men de graven van Philip II en Alexander de IV gevonden,  de vader en zoon van niemand minder dan Alexander de Grote. In dit prachtige museum zien we de indrukwekkende ingang van de graftombe en alles wat er overgebleven is van wat samen met de Macedonische vorst begraven werd. Hij nam niet alleen zijn paarden en veel andere dieren zijn graf mee in, ook zijn laatste vrouw mocht eraan geloven. We zijn vooral onder de indruk van de gevechtsuitrusting van koning Philip II, en de bijzonder gedetailleerde kronen van de koning en koningin. Je kunt van sommige dingen bijna niet geloven dat het al meer dan 2000 jaar onder de grond begraven ligt; het ziet er uit alsof het deze eeuw nog gemaakt is.

Door de Joodse wijk in Veria

De laatste nacht in Griekenland brengen we door in Veria. Een stad waar je wel een beetje moeite voor moet doen om de schoonheid te vinden. Die is er voornamelijk in de kleine Joodse wijk waar we logeren. Vanuit onze kamer hebben we uitzicht op een klein plein rond de oudste synagoge van Griekenland. Verderop in de stad komen we een paar mooie orthodoxe kerken tegen waar we een kaarsje aansteken. We zien verspreid door de stad nog meer van die typische balkon woningen, deze zijn niet allemaal zo mooi opgeknapt als waar wij logeren.

En dan is onze rondreis door Noord Griekenland ten einde gekomen; een bijzondere reis met cultuur, strand, prachtige natuur, heerlijk eten en goed gezelschap.

Onze reis

Wij vliegen met Eurowings van Dusseldorf naar Thessaloniki. Op de luchthaven halen we bij AutoUnion onze Sunny Cars huurauto op. In de stad logeren we in een ruime kamer bij Colors Rooms & Appartments. Langs de kust rijden we naar Leptokarya, waar we een kleine maar prettige kamer geboekt hebben bij hotel Olympos. Een eenvoudig, maar super net en vriendelijk hotel met zwembad op een paar meter van het strand en nog heel betaalbaar ook. In Meteora logeren we net buiten Kalambaka in een leuke kamer met terras bij guesthouse en camping Philoxenia.  Onze eerste nachten in Pilion logeren we bij Leda Village.  De kamers zijn eenvoudig maar hebben allemaal uitzicht op de prachtige baai net als het grote zwembad. Agapitos Villas & Guesthouse is een erg fijn boutique hotel met zwembad en geweldig uitzicht over de kustlijn. Het ontbijt is er ook nog eens fantastisch. Hotel Cleopatra in Chorefto is eenvoudig, maar het is er schoon en de locatie aan zee is helemaal goed. Boutique hotel Olganos VL in Veria heeft geweldig mooie kamers en is onderdeel van de kleine Joodse wijk in de stad.

In mei is het nog erg rustig in Griekenland, een deel van de accomodaties boeken we dan ook ter plaatse. Alleen rond feestdagen, zoals in ons geval 1 mei en Hemelvaartsdag is het aan te raden om vooraf een kamer te reserveren.