Mauritius 2016

Een fotoverslag van onze reis naar Mauritius, we logeren in verschillende hotels aan de Oost, Zuid en West kust. Als we niet op strand zitten zijn we met de huurauto het eiland aan het verkennen; op zoek naar reuze schildpadden, Indiase tempels, rum en de heerlijk gateux piment.

le Prince Maurice

Vanaf de luchthaven kiezen we de rustige route langs de oostkust om de Prince Maurice te bereiken, een route door kleine dorpjes en langs groene bergen die weer eens laat zien hoe mooi dit eiland toch is. Eenmaal aangekomen bij de Prince gaan we niet meer weg, daar is dit hotel veel te fijn voor. We luieren op het strand, zwemmen in het fijne zwembad, gaan kanoën in zee, nemen golflessen, vissen op zee en proberen alle restaurants uit, tot aan de wijnkelder aan toe.

Langs de Oostkust

Dezelfde mooie kustweg terug naar het Zuiden langs Hindu tempels brengt ons bij een historische plaats: de landingsplaats van de eerste Nederlanders die hier in 1598 voet aan land gezet hebben. Dit is een van de weinige plaatsen op het eiland waar nog iets terug te vinden is van de Nederlandse aanwezigheid 400 jaar geleden. We bekijken het bescheiden monument aan het water tegen de groene achtergrond van Lion Mountain. Het Frederik Hendrik Museum naast het Nederlandse fort in Grand Vieux Port een paar kilometer verderop is helaas gesloten.

Shanti aan de Zuidkust

De Zuidkust is weer heel anders, een ruige kust waar de golven op een paar honderd meter uit de kust op het rif beuken. De baai waar we verblijven is schitterend, al snorkelend zien we veel tropische vissen en ontelbare zee-egels, op het strand hebben we ook genoeg te zien, er is elke dag wel een fotoshoot van een van de bruidsparen die hier hun honeymoon komen vieren.

La Vanille en de Zuidkust

Ook het binnenland van Zuid Mauritius is de moeite waard, rustiger dan de rest van het eiland en de bevolking is hier overwegend Creools. Goed verstopt tussen het suikerriet net buiten Riviere des Anguilles vinden we La Vanilla Naturepark. Hier zien we apen, krokodillen van soms wel 7 meter lang, hagedissen in alle soorten en maten,  veel vissen en een gigantische collectie vlinders op een stokje. Maar het hoogtepunt hier zijn toch echt de schildpadden. In een groot omheind deel van het park zitten een paar honderd reuzenschildpadden van alle leeftijden. De kleinste zitten achter glas, de oudste die veel al een behoorlijk bejaarde leeftijd bereikt hebben lopen gewoon los. We mogen deze reuzen voeren, aaien en sommige zijn zelfs zo groot dat kinderen even op hun rug mogen zitten. Dat laat Robin zich natuurlijk geen 2x zeggen. Op de terugweg stoppen we langs de kustweg bij een paar kraampjes voor wat Mauritaanse streetfood; heerlijke gateux piment en smakelijke boulettes.

Dinarobin

Op een eiland zo fraai als Mauritius is het lastig om de mooiste plek te kiezen, maar het schiereiland bij Le Morne Brabant scoort bij mij hoog. Hier logeren we bij Dinarobin waar we ons gelijk thuis voelen! Onze kamer op de begane grond heeft een terras aan een mooi grasveld met een fijn zwembad en daarachter het helderwitte palmenstrand; een schitterende plek. De lieve huiskat maakt het verblijf helemaal compleet. De meeste dagen zijn we bij het zwembad te vinden, of op het strand waar we op zoek gaan naar krabbetjes, zee-egels en zeekomkommers. De avonden starten we bij de gezellige beachbar waar we de zon in de zee zien zakken voor we ons opmaken voor iedere avond weer een heerlijk maaltijd bij een van de restaurants van het hotel.

Chamarel en Grand Bassin

Vanaf het schiereiland van Le Morne Brabant rijden we zo landinwaarts de bergen in. Onze eerste stop is de Chamarel waterval, die naar het schijnt langer is dan het vrijheidsbeeld in New York. Daar vlakbij bezoeken we de bekendste en naar mijn mening meest overschatte bezienswaardigheid van het eiland: ‘The seven coloured earth’ van Chamarel. Dit gebied bestaat uit zandduinen in zeven verschillende kleuren. Uniek aan de kleurige heuvels is dat elke zandlaag een andere kleur heeft en dat die kleuren niet mengen. Hoe hard het ook regent of waait, de zandlagen veranderen niet van kleur waardoor de zevenkleurige heuvels in tact blijven. Geologen zijn er nog niet over uit hoe deze gekleurde aarde in Mauritius zich zo blijft sorteren per kleur, er wordt gedacht dat het te maken heeft met het afkoelen van de vulkanische gesteente. Het is een bijzonder geologisch verschijnsel, maar niet een om uren te blijven hangen.

En nu we hier toch zijn maken we ook een stop bij de Rhumerie de Chamarel. Een charmante gids geeft ons een leuke rondleiding door de fabriek en leert ons hoe je van suikerriet tot rum komt. Uiteraard mogen we aan het eind van de tour de rum proeven, sterk spul, we nemen er een fles van mee naar huis.

Onze route vervolgen we door de bergen van het Black River Gorges Nationaal park over mooie wegen met geweldig uitzicht. Onderweg zien we overal auto’s langs de weg; Mauritianen staan in de bermen bessen te plukken. We stoppen bij nog een waterval voor we het park bij Grand Basin verlaten. Hier verandert de smalle weg  plots in een vier baansweg, de enige op dit eiland. Deze weg leidt naar een beeld van Shiva van bizarre proporties; 33 meter hoog ! Op de weg en alle parkeerplaatsen eromheen is het een keer per jaar een drukte van belang als bijna alle hindu’s van het eiland naar deze plek komen om Maha Shivaratri  te vieren. Wij bezoeken een kleine tempel aan Grand Bassin meer waar het ook nu een drukte van belang is.

De reis

We vliegen met Air Mauritius met een overstap in London Gatwick en halen gelijk bij aankomst op de luchthaven van Mauritius onze huurauto op. Via de kustweg bereiken we het luxe Le Prince Maurice waar we drie nachten verblijven in een junior suite. Het volgende hotel is Shanti Maurice aan de Zuidkust waar we na drie nachten weer doorreizen naar Dinarobin aan de Zuidwest kust. Hier blijven we zeven hele fijne nachten in een junior suite.